Saturday, November 27, 2010

Pilihan di Tangan Kita


Alhamdulillah..kesyukuran hanyasanya dipanjatkan kpd Rabb seluruh alam atas pelbagai nikmat yg telah diberikan, terutamanya 2 nikmat yg terbesar, Iman dan Islam. Selawat & salam ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w yg merupakan qudwah bg org2 yg beriman.


Di kesempatan yg Allah beri ini, hajat utk berkongsi dgn semua 3 ayat al-Qur'an daripada surah al-Isra' yg bermaksud :

(18) Barangsiapa menghendaki kehidupan skrg (duniawi ), maka Kami segerakan baginya di ( dunia ) ini apa yg Kami kehendaki bg org yg Kami kehendaki. Kemudian Kami sediakan baginya di ( Akhirat ) neraka Jahanam; dia akan memasukinya dlm kedaan tercela dan terusir.


(19) Dan barangsiapa menghendaki kehidupan Akhirat dan berusaha ke arah itu dgn bersungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah org yg usahanya dibalas dgn baik.


(20) Kepada masing-masing ( golongan ), baik ( golongan ) ini ( yg menginginkan dunia ) maupun ( golongan ) itu ( yg menginginkan akhirat ), Kami berikan bantuan dr kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dpt dihalangi.


Diri ini berfikir sejenak apabila membaca maksud ayat Allah ini ( really touching my heart ).

" Aku tergolong dlm gol yg mana ye? " Bila ditanya kita akan beri jawapan yg kita nk kehidupan Akhirat. Betul tak?? Tapi, sejauh mana amalan kita yg menunjukkan bahawa kita bersungguh - sungguh utk Akhirat? ( Tepuk dada, tny iman )~


Kalau kita inginkan Akhirat, kita akan berusaha menjadi lebih baik hanyasanya utk mendapat redha-Nya. Kita juga akan sanggup berkorban dr pelbagai aspek utk Deen yg tercinta dan pelbagai lagi perkara-perkara baik yg Allah redha. Tapi, terkadang kita juga akan terleka dan terlalai dgn dunia yg sememangnya indah pada pandangan nafsu syahwat kita. Dunia bg org yg beriman dan bertaqwa adalah umpama ladang, tempat utk menuai bagi memperoleh hasilnya utk dibawa ke Akhirat kelak atau dlm erti kata lain, dunia bukanlah matlamat bg org yg beriman.


Jadi, marilah kita sentiasa bermuhasabah dan didik diri kita utk merasai indahnya kehidupan Akhirat. Juga banyakkan berdoa agar Allah tak jadikan hati kita cintakan dunia dan takut mati. ( na'uzubillahi min zalik )~

Akhir kata, moga Allah kumpulkan kita semua di dlm syurga-Nya dgn rahmat dan kasih-syg-Nya.

Doakn diri yg menulis ini agar tidak terleka dgn kehidupan dunia yg bersifat sementara..

wallahu'alam...